به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب استقلال آبی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Saturday, November 8, 2008

* EsteghlalBlue * دریغ از این همه ریا در داوری ما

 
داور پنجم: پنالتى ملوان درست بود
نصيرزاده: فضلى بايد اخراج مى شد
نميدانم شما هم به اين ضرب المثل اعتقادي داريد كه مي گويند:"گوشت هم را بخورند استخوان يكديگر را دور نمي اندازند. اين مفسران و استادان داوري دقيقا مصداق اين ضرب المثل است. دعواهاي اين روزهاي آقاي عنايت با نصيرزاده و غياثي معرف حضور همگان است. يكي ديگري را بي سواد و بي تخصص و ديگري آن يك را ماركوپولو خطاب ميكنند وهر يك سعي مي كنند كه يكديگر را فاقد صلاحيت معرفي كنند. اما همه آنان در يك فعل متفق القول هستند. رشته سخن را بدانجا بايد كشاند كه رشته پاره نشود. يعني اتحاد پنهان و دور نيانداختن استخوان هم را بخوبي رعايت كنند.


همين آقاي نصير زاده كه امروز در مورد آن پنالتي كذايي استقلال داد سخن ميدهد يادش رفته است كه همين چند هفته پيش بازيكني را كه نزديك تر به توپ بوده مالك توپ معرفي كرده و هرگونه حركت خطرناك روي او را مستحق تنبيه و كارت زرد ميدانست اكنون مي فرمايد كه مالك توپ بازيكني بوده است كه دورتر بوده ولي رسيده و توپ را از روي پاي مدافع نگون بخت استقلال بطرز خطرناكي دور كرده است. دليل اين نوع قضاوت چيست؟

همه ميدانند كه بعد از جو سازي اي كه در بازي قبلي پرسپوليس به وجود آمد و قهر و بازگشت پيروزمندانه آقاي مرادي و حمايت هاي تمامي جامعه داوري از قضاوت حرف دار ايشان به عمل آمده بود چنانچه اين پنالتي  را در اين بازي زير سوال مي بردند حرف قرمز و آبي بر همگان در مورد تصميم هاي بودار آقاي مرادي سبز ميشد و دو مرتبه جنجال براه مي افتاد در حاليكه خود بازيكن ملوان آقاي رافخايي نيز كه ميدانست چه كرده است مات و مبهوت مانده بود و خود را آماده پذيرش كارت زرد و ضربه غير مستقيم نموده بود. اما اين بار قضاوت غير كارشناسانه آقاي مرادي گريبانگير استقلال شد تا همگان بدانند كه از كوزه همان برون تراود كه در اوست. كميته داوري كه رئيسش آقاي عنايت و كارشناسان و ناظران داوري اش غياثي و نصير زاده باشند بايد داورانش همچون مرادي و قهرماني باشند كه هر هفته در يك ورزشگاه دل هواداران تيم هاي مختلف را به آتش بكشند و همگان بدليل ترس از محروميت هاي قاطعانه ! شاه حسيني و خلف با منطق ترشان حرفهايشان را بخورند تا متهم به جو سازي و غيره نشوند. گزارش داوري دو بازي روز پنجشنبه را بخوانيد تا به صحت يا سقم عرايضم پي ببريد.

ديدارهاى پرسپوليس و استقلال در هفته چهاردهم ليگ برتر و برابر صبا و ملوان كه با قضاوت رحيم رحيمى مقدم و مسعود مرادى برگزار شد، خيلى هم بدون دردسر و كم حاشيه نبود. به ويژه بازى ملوان و استقلال كه حضور شخص مرادى، حساس ترش كرده بود. در اين باره هوشنگ نصيرزاده توضيح مى دهد: «در مسابقه استقلال - ملوان، مسعود مرادى كه بعد از يك دوره حملات طاقت فرسا و عدم موفقيت در راهيابى به جام جهانى اولين بازى داخلى خود را سوت مى زد در دقيقه ۱۸ مسابقه به عليزاده به دليل بلند كردن دست خود براى رسيدن به توپ اخطار نشان داد كه نشان بدهد مى خواهد سخت گيرى كند.
در دقيقه ۲۶ در حالى كه رافخايى زودتر از شكورى مدافع استقلال به توپ رسيد و موفق شد با نوك پاى خود آن را تصاحب كند، مدافع استقلال با يك بى احتياطى واضح و عدم مهارت در كنترل پاى خود، صورت رافخايى را مورد اصابت قرار داد كه داور به درستى نقطه پنالتى را نشان داد. ممكن است تماشاگران تصور كنند حركت رافخايى نوعى بازى خطرناك بوده، اما درحالى كه توپ در فاصله مساوى با هر دو بازيكن بود و سرعت عمل رافخايى باعث شد كه او زودتر به توپ برسد و در هنگام بازى خطرناك نيز هر بازيكنى زودتر به توپ مى رسد در واقع مالك آن به حساب مى آيد. داوران مسابقه در چنين صحنه هايى نبايد سرعت عمل و شهامت بازيكنان را در مبارزه براى به دست آوردن توپ با بازى خطرناك اشتباه بگيرند. شكورى كه در اين صحنه اخطار گرفته بود به نظر مى رسيد براى اخراج شدن اصرار دارد. براى مثال توپ را به جاى دورتر پرتاب مى كرد و حتى بعد از شنيدن سوت داور نيز به توپ ضربه مى زد.
در دقيقه ۶۵ حركت شكورى كه بعد از سوت داور اقدام به ضربه زدن كرد نشان مى داد كه سطح توقع مرادى به نسبت ساير داوران از يك بازى حرفه اى بالاست. او در مجموع قضاوت خوب و موفقى داشت.» او سپس در نقد قضاوت ديدار پرسپوليس- صبا مى گويد: «فضلى مى توانست اخراج شود. رحيم رحيمى مقدم در قضاوت پرسپوليس و صبا باترى نشان داد كه در شناخت برخى از خطاها داراى اشكال است. او در نيمه اول كاملا موفق و بدون ايراد قضاوت كرد. در دقيقه ۶۰ نيز تكل فضلى بر روى پژمان نورى را اول آوانتاژ داد و بعد متوجه شد خطاى بازيكن صبا سنگين بوده با تاخير بسيار كه در استانداردهاى داورى نيست بازى را متوقف كرد و به بازيكن صبا اخطار داد.
۴ دقيقه بعد همين بازيكن در حالى كه يك كارت زرد داشت على كريمى كه در چند مرحله دريبل زدن موفق بود توسط وى درو شد كه مى توانست كارت زرد دوم را گرفته و از زمين مسابقه اخراج شود، اما داور اعتقادى به كارت دوم نداشت و اجازه داد كه فضلى بيش از آنچه حق اوست بازى كند و گل دوم صباى قم را به ثمر برساند. حداقل در سه صحنه رحيمى مقدم خطاها را بر عكس اعلام كرد و در دو صحنه ديگر نيز از خطاهاى بازيكنان به راحتى گذشت كه اغلب آن خطاها به نفع پرسپوليس بود. خطاى دقيقه ۷۱ روى شيث رضايى و خطاى دقيقه ۷۸ محمد منصورى روى بازيكنان صبا از مواردى بود كه انگار در آن لحظات اين بازى داور ندارد. هر دو كمك داور مسابقه يعنى رفعتى و يزدانى
تمام تصميماتشان صحيح و منطقى بود


__._,_.___

http://groups.yahoo.com/group/EsteghlalBlue

http://groups.yahoo.com/group/IranSoccer

http://groups.yahoo.com/group/Marshal-Modern-Group

http://www.iransoccer.ir

http://www.IRANSoccer.Ir




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive