به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب استقلال آبی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Saturday, October 25, 2008

* EsteghlalBlue * علی دایی و قمار مرگ و زندگی

 آنسوی حضور علی دایی در رختکن پرسپولیس
 
واقعیت این است که در تاریخ فوتبال این مملکت علی دایی از هر جهت یک استثنا است. او در دوران بازیگری تمامی افتخارات و مرزهای ملی را در نوردید و بت بسیاری از نوجوانان و جوانان در اقصی نقاط این مرز و بوم و حتی اگر کمی آنطرف تر را ببینیم برای آسیائیان یک الگوی کم بدیل شد.
 خواه درست خواه غلط این واقعیتی است که همگان به عینه دیده اند. قصد ندارم در مورد استحقاق و یا عدم استحقاق شخص وی صحبتی به میان آورم بلکه منظورم بیان واقعیت بود. بیشترین بازی ملی و بیشترین گل و ... و بسیاری از مرزها و  اولین ها را پشت سر گذاشت که مجال بیان آنها نیست.

چه بخواهیم و چه نخواهیم باور کنیم علی دایی از هوش سرشاری برخوردار است و یک مزیت عمده آن که از همین هوش خدادادی نشئت گرفته وقت شناسی و فرصت شناسی اوست. و مزیت دوم او روح شکست ناپذیری و برد طلبی اوست. بنا براین مجموع این دو مولفه هم اکنون که در موقعیت سرمربی تیم ملی قرار گرفته او را به چالشی تعیین کننده در تاریخ زندگی ورزشی اوست، می خواند.

در بازیهای اول که خارج از خانه بود او به تماشاگران نیاز چندانی نداشت حضور تماشاگران و افزایش روحیه تیم زیاد مطرح نبود. توجهی به حضور تماشاچیان نداشت. ولی وقتی در یک بازی تدارکاتی استادیوم خالی از تماشاگر را دید متوجه شد که خود را از چه سلاحی محروم کرده است. این است که در این دو سه هفته اخیر  دست به  تغییر رویه زده است. از جمله دعوت از بازیکنان استقلال و پرسپولیس برای بازی مقابل کره شمالی در خانه بود که در هنگام ارنج تیم مشخص شد که چقدر به این کار اعتقاد داشته است و همگان اشتباهات وحشتناک سوگلی اش در میانه خط دفاعی تیم ملی (حسینی) را دیدند و تاسف خوردند که آیا در این لیگ بازیکنان بهتری از عقیلی و حسینی حضور ندارند. گیرم که عقیلی و حسینی دیروز خوب بوده اند ولی امروز چه؟ جای شکر دارد که غلام نژاد را به مهدوی کیا و صادقی را به جباری ترجیح نداد و الی چه میشد خدا میداند؟
مسئله دوم دعوت علی کریمی از وی برای شرکت دریک بازی تعیین کننده  و  پاسخ علی کریمی شاید بنوعی چالشی را پدید آورد که در تاریخ فوتبال این مملکت کم سابقه بوده و فقط  با اعتصاب بازیکنان شاهین که منجر به لغو امتیاز باشگاه شاهین شد و دعوای بازیکنان تیم ملی و دهداری است که منجربه حذف بسیاری از بازیکنان تاریخ فوتبال ایران از صحنه فوتبال ملی شد، در سالهای دور قابل مقایسه است. 
 دیروز پاتک فوق عالی دایی در رختکن پرسپولیس را  دیدیم و بر هوش و این تاکتیک او آفرین گفتیم . البته  ساده انگاری نمی کنیم و پیشاپیش آن روی سکه را دیده ایم که می گوییم قضیه به این سادگی ها نیست. و نباید اینگونه تعبیر شود که دعوای این دو پایان یافته است. این مانووری تبلیغاتی برای دایی است که توپی را که علی کریمی در زمین او انداخته به زمین او و پرسپولیس باز گرداند و قیافه حق به جانب بگیرد که" بله من علی دایی با کسی خصومت ندارم بلکه دیگران با من خصومت دارند."
 ولی کیست که دایی را نشناسد و معنی عمیق این حرکات او را نداند؟ علی دایی خوب میداند که علی کریمی هم به اندازه او باهوش است و بازنمی گردد تا مضحکه خاص و عام و آلت دست علی دایی شود. بنا براین با کارت علی کریمی بسیار عالی بازی کرد و دید و قضاوت عمومی را به نفع خود به کار گرفت تامحبوبیت نه چندان بالای از دست رفته در افکار عمومی را باز سازی کند.
این حرکات را حتی اگر ظاهری هم باشد ،  باید به فال نیک گرفت و به سهم خود طلیعه این تغییر دید علی دایی را مشاهد می کنم و به فال نیک می گیرم. واقعیات بیرحم تر از آنند که کتمان شوند و خود را به افراد تحمیل می کنند. بازیهای زیبای این روزهای استقلال و برق و ذوب آهن و سایر بازیهای لیگ و جوانان حاضر در آن درس بزرگی به او خواهد داد و او را مجبور خواهد کرد تا نسل تازه استقلال و پرسپولیس و دیگر تیم ها، بازیکنانی مانند خسرو حیدری وبرهانی علیرضا محمد و منصوری و کریمیان برق راببیند و باور کند. همانطور که پیش از این مجبور شده بود حاج صفی و رضایی و .... را ببیند
.
جدال بزرگ دایی و علی کریمی فعلا با برد بی گفتگوی علی دایی به پایان رسید با این توصیف که دست بالا را علی دایی داشت و از برگ برنده اش استفاده کرد. ولی آنچه که تعیین کننده است نتایج آتی تیم ملی است که اگر مثبت باشد علی دایی دست نیافتنی می شود و اگر منفی باشد علی دایی باید برای آن بهایی سنگین بپردازد و این برای دایی قمار مرگ و زندگی است.
محسن سلیمانی -آ ل

__._,_.___

http://groups.yahoo.com/group/EsteghlalBlue

http://groups.yahoo.com/group/IranSoccer

http://groups.yahoo.com/group/Marshal-Modern-Group

http://www.iransoccer.ir

http://www.IRANSoccer.Ir




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive