به گروه اینترنتی جذاب و پر از تفریحات جالب استقلال آبی خوش آمدید. از آرشیو ما در پایین صفحه نیز دیدن کنید

Wednesday, April 21, 2010

* EsteghlalBlue * ساموئل خاچیکیان و تنها نسخه مطلوب از بازی معروف شش گله تاج وپرسپولیس



سلام

 

ساموئل خاچیکیان و تنها نسخه مطلوب از بازی معروف شش گله تاج وپرسپولیس

(این مطلب سال گذشته در روزنامه ورزشی گل منتشر شده است )شانزدهم شهريورماه، سالگرد واقعه*اي است كه تكرارش تقريبا غيرممكن به نظر مي*رسد. بيست و شش سال پيش در چنين روزي پرسپوليس توانست با شش گل ايران،سليماني (دو گل)، حسين كلاني، همايون بهزادي (سه گل) از سد تاج (استقلال تهران) گذر كند. اما نكته*اي كه در اين ميان جالب توجه و حتي تعجب*برانگيز است، عدم وجود نسخه*اي از گل*هاي اين بازي است!

صداوسيماي ايران در آن زمان به علت قطع برق و همزماني بازي با رقابت*هاي جهاني كشتي آزاد 72 در تهران نتوانست فيلمي از اين بازي تهيه كند، اما اين گل*ها از ديد تمام دوربين*ها دور نماندند! در همان زمان كارگردان معروف سينماي وقت ايران (شاپور قريب) مشغول ساختن فيلم ممل آمريكايي با بازي بهروز وثوقي بود. آنها كه براي فيلمبرداري صحنه قالپاق دزدي سهل در ابعاد كلان(!) نياز به پاركينگ پر از اتومبيل استاديوم بودند، داربي تهران را براي اين منظور انتخاب كردند!

شايد اگر تماشاگران آن بازي تاريخي مي*دانستند بهروز وثوقي در همان لحظه*اي كه آنها مشغول تماشاي فوتبال هستند، مشغول آكتوري در فيلم ممل آمريكايي است و در پاركينگ همان استاديوم به فيلمبرداري مي*پردازد، بر سر دو راهي ماندن يانماندن بر روي سكوها فلج مي*شدند! اما اين اتفاق رخ نداد و فيلمبرداري سكانس قالپاق دزدي ممل خيلي زود به اتمام رسيد. شاپور قريب كه مي*خواست در فيلم خودش از صحنه*هاي بازي هم استفاده كند، دوربيني را به كنار زمين فرستاد. تنها دوربيني كه توانست چهار گل از گل*هاي آن بازي را ثبت كند!

مرحوم ساموئل خاچيكيان، كارگردان موفق سال*هاي بعد سينماي ايران، در آن زمان كار تدوين فيلم قريب را برعهده داشت و پايين* بودن كيفيت تصاوير آن بازي، باعث شد كه خاچيكيان به جاي صحنه*هاي داربي، بخش*هايي از بازي تيم**هاي ملي ايران و برمه را به فيلم «ممل آمريكايي» افزود و فيلم روي پرده اكران رفت!

نزديكان مرحوم خاچيكيان مي*گويند كه وي تا آخرين سال*هاي عمرش هم، تنها نسخه*اي كه از گل*هاي اول تا چهارم آن بازي داشت را به خوبي نگهداشته بود. اما آنهايي كه مسوول اين كار بودند و اين فيلم برايشان داراي ارزش و اهميت خاصي بود (مثل فدراسيون فوتبال، باشگاه پرسپوليس يا حتي هواداران آن!) هرگز به دنبال تنها نسخه موجود نرفتند تا در نهايت آن نسخه اصل هم، در ميان تمام خرده*ريزهاي استاد مرحوم خاچيكيان، گم شود و خلاص! هر چند كه هنوز هم عده*اي معتقدند گم شدن نسخ فيلم گل*هاي بازي معروف شش*تايي*ها، به رابطه خوب و تنگاتنگي كه بين مديران باشگاه تاج و دربار پهلوي وجود داشت، بي*ارتباط نبوده


--- On Wed, 4/21/10, Mohamad Saeedzade <bimaze2006@yahoo.com> wrote:

From: Mohamad Saeedzade <bimaze2006@yahoo.com>
Subject: Re: * EsteghlalBlue * cd 6 تاييها
To: EsteghlalBlue@yahoogroups.com
Date: Wednesday, April 21, 2010, 9:56 PM

 
از این بازی هیچ فیلمی موجود نیست!اصلاً معلوم نیست چجوری برده!از بازی فیلمبرداری نشده


From: alireza alirezaei <aghareza_2007@ yahoo.com>
To: EsteghlalBlue@ yahoogroups. com
Cc: mahdi_bayat84@ yahoo.com; eisa_dehkani@ yahoo.com
Sent: Wed, April 21, 2010 4:56:07 PM
Subject: * EsteghlalBlue * cd 6 تاييها

 
سلام دوستان .. نقل قول يكي از دوستان با تعصب و با ادب استقلالي هست ازتون ميخوام با حوصله بخونيد و نظر بديد و انتقال به كل ايران بديد .. كمي هم بخنديد
 
____________ _______
 

سلام به همه دوستان عزیز استقلالی

"درمورد پوستری با عنوان 6 تایی ها كه این روزها همه در و دیوار شهر رو پر كرده"

"بخش اول" ((بی جنبه ها))

اولش كه این پوستر رو دیدم فكر كردم فیلم كامل بازی سال 1352 بین استقلال و پرسپولیسه ،‌اما وقتی بخشی از این فیلم رو امروز ( 1/2/89) دیدم ، جداً دلم واسه لنگی جماعت سوخت ، حتماً می پرسید چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

- چقدر یك تیم و طرفدارهاش می تون بی جنبه و كم ظرفیت باشن كه تمام افتخار اونها به یك بازی ختم بشه ، در همه لیگهای معتبر این اتفاق افتاده كه تیمهای بزرگ در یك بازی با اختلاف و تعداد گلهای زیادی شكست خورده باشن ، به عنوان مثال:

برد رئال در سال 1935 در برنابئو با نتیجه 2-8

برد بارسا در سال 2006 در نیوكمپ با نتیجه 2-6

در هیچ كجای دنیا شما ندیده و نمی بینید كه چنین مسائلی تا این حد برای باشگاهی مطرح باشد ، این قضیه مثل این است كه تیم فتح هم به خاطر بردی كه در جام حذفی مقابل لنگ داشته ، CD بده بیرون و همه جا جار بزنه كه ما به لنگ 6 تا زدیم. ( راستی كسی از شما از حال و روز كنونی تیم فتح خبر داره )

؟؟

واسه اين كه خسته نشيد بخش دوم ايميل بعدي..






__._,_.___


http://groups.yahoo.com/group/EsteghlalBlue

http://groups.yahoo.com/group/IranSoccer

http://groups.yahoo.com/group/Marshal-Modern-Group

http://www.iransoccer.ir

http://www.IRANSoccer.Ir




Your email settings: Individual Email|Traditional
Change settings via the Web (Yahoo! ID required)
Change settings via email: Switch delivery to Daily Digest | Switch to Fully Featured
Visit Your Group | Yahoo! Groups Terms of Use | Unsubscribe

__,_._,___

No comments:

Blog Archive